Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Dagens system: Varför vaggar doktorn musen?

Publicerad 24 september 2012 | 11 kommentarer

Henrik Ahlén var förbryllad. De tre datorerna han tittade på var alla kopplade till varsin brummande provrörsvagga (den lilla apparaten som håller t ex blodprov i rörelse, så att de inte ska koagulera).

Men det var något som inte stämde. De här datorerna stod inte på något labb för att analysera prover. De stod i ett väntrum vid mottagningen för patienter med reumatism. Och varför låg datorns musverktyg på provrörsbrickan?

Idag är det så att innan reumatikerpatienten träffar sin läkare får hon fylla i ett enkelt frågeformulär, om hur ont hon haft senaste tiden och hur rörlig hon känner sig. Tidigare var det en papperslapp; nu finns enkäten på datorn i väntrummet (och det var det systemet som Henrik Ahlén, veteran inom digital utveckling, granskade).

Fördelen är att uppgifterna som patienten knappar in hamnar direkt in i hennes journal. Det sparar tid. När patienten får komma in till läkaren, har hon redan en sammanställning av svaren på sin skärm, och de kan tillsamman diskutera resultatet.

Men varför i all världen hade man ställt dit provrörsvaggor, som brummade och vippade, och lagt dit datorernas musredskap?!?

Det visar sig, att alla datorer på sjukhuset måste vara kopplade till samma övergripande styrsystem. Det funkar så, att om man inte gör något med datorn på några minuter, loggas man obönhörligen ut. Den inställningen är helt omöjlig att ändra på, och policyn medger inga undantag.

Men till reumatologmottagningen kommer patienterna oregelbundet, och inte precis var femte minut. Så datorerna i väntrummet låstes hela tiden. Sköterskor och läkare fick alltså gång på gång springa ut i väntrummet och logga på datorerna igen – en procedur som tar väsentlig tid varje gång. All tidsbesparing försvunnen!

Tills någon kommit på att placera datorns mus på provrörsvaggans bricka. Då rör sig markören på skärmen hela tiden, och datorn loggas inte ut!

När Henrik intervjuar personalen om styrsystemet, är det som att dra ner ett rött skynke för deras ögon. Problemen är många, och det är bara i undantagsfall man kan hitta en fiffig work-around, som i det här fallet. (Problemen med utloggning i vården upplevde jag också själv nyligen – se Knäad och utloggad.)

Och musvaggan var inte heller den enda anpassningen som personalen tvingats göra. Henrik Ahlén noterade att skärmens övre högra hörn var dolt av en bit tejp. Varför det?

Antistängtejp2

Jo, när patienterna är klara ska de trycka på en Spara-knapp. Men många trycker istället på Windows stängningsknapp uppe i hörnet, och då försvinner allt de matat in.
Lösning: personalen har klistrat en lapp på skärmens övre högra hörn för att dölja stängningsknappen!

(Tack till Henrik som delat med sig av upptäckt och fler bilder på flickr!)

Kommentarer

11 kommentarer to “Dagens system: Varför vaggar doktorn musen?”

  1. Maria Stensdotter
    24 september 2012 @ 8:04

    Alltså det är så dåligt så jag nästan måste skratta. Men bra artikel!

  2. Jonas
    24 september 2012 @ 8:53

    I fredags hjälpte jag en person i receptionen med installationen av dennes nya mobil. Jag märkte då att personen med jämna mellanrum gick och rörde musen till datorn med telefonväxelprogrammet, till synes utan anledning.

    Varför då, undrade jag nyfiket. Jo, tydligen är datorn konfigurerad (enligt policy) så att den går ner i strömsparläge efter cirka fem minuter och då hörs inte längre ringsignalen, och ej heller går samtalen fram till headsetet.

    Vilken oacceptabel arbetssituation!

  3. Konrad Burman
    24 september 2012 @ 8:53

    Analoga lösningar på digitala problem, mycket kreativt av personalen men tyvärr känns det inte helt optimalt… Mycket bra observation av Henrik Ahlén!

  4. Mikael
    24 september 2012 @ 12:55

    Haha underbart. Påhittigt av personalen. Borde gå att lösa med en speciell policy för användaren som är inloggad på den datorn – både att tillåta längre tid inaktiv, och dessutom begränsa access till allt annat än just detta system.

  5. Torbjörn
    24 september 2012 @ 14:19

    Ja, tänk. Själv hade jag en kund (säger inte vilken) som satte Tippex på ett ställe på skärmarna i receptionen. Skälet var att kassa-skärmbilden hade knapp vars effekter gjorde att man behövde klicka ett par gånger med musen. Och det såg oproffsigt ut framför patienterna – personalen skulle hålla sig till tangenbordet för att det skulle se flashigt ut.

  6. SF
    24 september 2012 @ 16:49

    Underbart kreativ personal. Tänk vad dom skulle kunna åstadkomma om dom slapp använda kreativiteten på att kompensera för andras dåliga lösningar?

  7. Henning
    25 september 2012 @ 6:58

    Fiffig work around.

    Det ligger något tragikomiskt i att vi inte ifrågasätter IT-systemen som vi tvingas arbeta med mer. Själv arbetar jag som IT-konsult och till och med på min arbetsplats rycker man på axlarna och har resignerat inför systemet.

    Jag undrar vad den sammanlagda kostnaden i tid och frustration blir per år…

  8. Kjell
    26 september 2012 @ 12:20

    Rolig artikel.

    Det mest komiska i denna historia är nog de ansvarigas förklaringar till varför det måste vara på detta sätt. Tyvärr är det nog så att det inte finns resurser att göra saker och ting på rätt. Man inför en policy som man sedan inte har resurser till att följa upp och förbättra.

  9. XJ
    28 september 2012 @ 10:46

    Jag måste säga att personalen är väldigt kreativ.

    Jag hade ett liknade problem engång när jag jobbade på ett stort företag. Det var ett datasystem som jag bara behövde ibland och när jag behövde det så satt jag med en kund i telefon. Så med kunden väntandes, ena handen för att hålla i telefonen var jag tvungen att skriva in användarnamn och lösenord.

    Jag löste problemet genom att köra ett mouse-mover program som flyttade musen med jämna mellanrum. Jag hittade ett program som man inte var tvungen att vara administratör för att köra heller, tyvärr kommer jag inte ihåg var jag laddade ner programmet men det är i allafall ett hett tips till folk som har liknande problem.

  10. Jari
    1 oktober 2012 @ 7:45

    Vården har det banne mig inte lätt! En tanke som lösning dock; borde inte helskärmsläget kunna ersätta tejpbiten i hörnet? :)

  11. Henrik Ahlen
    1 oktober 2012 @ 17:19

    Jari: jovisst borde man köra helskärmsläge, det är ju en enkel inställning i browsern. Men personalen kommer inte åt några som helst Windows-inställningar eftersom dom är spärrade av IT-avdelningen. Och personalen har gett upp alla försök att försöka få nån hjälp därifrån…

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera