Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Mer ekonomi: tillväxt, IT och Solow-effekten

Publicerad 23 september 2012 | 3 kommentarer

Eftersom det är söndag, lite långläsning, med anknytning till posten om var den strålande framtiden tagit vägen (Byråkrati vs flygande bilar):

klipp ur krönika i DI  säger  produktiviteten har tagit sjumilakliv tack vare internet I många krönikor och artiklar kan vi se påståenden om hur den digitala tidsåldern bidrar till ökad produktivitet. Däremot inte i produktivitetsstatistiken.

Ovanstående är en lätt uppdatering av ett rätt berömt citat från nationalekonomen Robert Solow. Redan 1987 gjorde han en synbarligen paradoxal observation: “We can see the computers everywhere except in the productivity statistics.” Man hade då i många år köpt och byggt it-system av det uttryckliga skälet att göra en lång rad uppgifter snabbare och enklare. Men egendomligt nog utvecklades produktiviteten i USA i själva verket betydligt långsammare än tidigare.

Gordon-US-labour-productivity

Men många invände att it kommer att öka produktiviteten – det dröjer bara lite till! Vänta bara, kurvan kommer att vända brant uppåt – högre än du kan föreställa dig!

Det skedde också en viss ökning mot slutet av nittiotalet (du kan se den röda linjen i diagrammet ovan) – men den avtog snabbt igen. Förklaringen har dock hängt kvar: vänta lite till bara, snart kommer det!

Nu har en annan Robert – Robert Gordon – publicerat en spekulation om att tillväxten över huvud taget kanske inte fortsätter för evigt: Is U.S. Economic Growth Over? (pdf, 25 sidor) .

Han menar att den tredje industriella revolutionen till en början höjde produktiviteten en liten aning, men att dess effekter nu har vittrat bort.

”The computer and Internet revolution (IR #3) began around 1960 and reached its climax in the dot.com era of the late 1990s, but its main impact on productivity has withered away in the past eight years.”

Och frågan är om den där ökningen av produktiviteten i den amerikanska ekonomin på 90-talet verkligen hade något med it att göra. Alan Greenspan trodde det, och triggade 1998 hajpen kring ”new economy” – som ju efter bara några år kraschlandade rejält. Snarare kanske det berodde på globaliseringen, Kinas uppgång, outsourcing eller kreditbubbla. Tittar man på internationell variation verkar inte heller stor it-användning ha varit en gemensam faktor för de länder som såg ökad effektivitet. Izabella Kaminska har en rätt omfattande genomgång av de olika teorierna i Financial Times: Time to resurrect the ‘missing variable’? (31 aug 2012).

Professionella ekonomer tvistar. Vad man inte behöver vara ekonom för att se, dock, är det här: det finns inga tydliga bevis för att it som helhet bidrar till några sjumilakliv i ökad produktivitet. Tänk om det kan bero på att eventuella ökningar i effektivitet vägs upp av nya icke-produktiva arbetsuppgifter?

(En intressant sidorelaterad detalj är f.ö. att Sverige utklassade USA i produktivitetsutveckling under 70-, 80- och 90-talen. När lyftningen skedde i USA mot slutet av 90-talet var det för att hämta in ett försprång Sverige haft under många år.)

Kommentarer

3 kommentarer to “Mer ekonomi: tillväxt, IT och Solow-effekten”

  1. Hans von Axelson
    23 september 2012 @ 18:37

    Tycker att det är viktigt att inte blanda äpplen och päron. Vad menar vi med produktivitet och effektivitet i sammanhanget? Du tar utgångspunkt i den större bilden, hur bidrar it till produktivitet? Om vi antar att vi utgår från en organisation som gör något i stället. Produktiviteten handlar väl då om hur processerna mot kund trimmas. Och effektiviteten hur processerna från kundens perspektiv kan öka i värde. I så fall får följande mening en ny betydelse. ”Tänk om det kan bero på att eventuella ökningar i effektivitet vägs upp av nya icke-produktiva arbetsuppgifter?” Tänker jag fel, eller hur tänker du?

  2. Jonas Söderström
    23 september 2012 @ 20:39

    Det kan mycket vara som du skriver, Hans: i stället för att nödvändigtvis göra fler saker snabbare – den klassiska definitionen på ökad produktivitet – kanske vi gör saker på ett annorlunda sätt, som har en högre kvalitet, i form av t ex en bättre upplevelse.

    Problemet, som jag ser det, är att det har lite karaktär av efterkonstruktion. Man reviderar målet/fördelen när det inte stämmer med det man påstod från början. Och vad Nuder t ex påstår i klippet ovan är ju inte bättre kvalitet, utan just rätt och slätt ökad produktivitet – och inte lite heller.

    Men vem vet? Kanske stämmer det att att vi bara ska vänta lite till? Kanske kommer kurvan att vända till hockeklubbs-form? Den som lever får se …

  3. Hans von Axelson
    24 september 2012 @ 6:04

    Oavsett vilket behöver vi veta mer om vad it som internt stöd eller tidstjuv gör för medarbetarna i en organisation. Detta påverkar produktiviteten och verksamheternas kvalitet ur ett kundperspektiv. Här är ju du sedan länge inne på rätt spår. Men eftersom det ”bara” handlar om stödprocesser så kanske inte den värderingen görs tillräckligt ofta.

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera