Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Hantera IT-system under stress – exemplet WyWallet

Publicerad 16 april 2013 | 2 kommentarer

”Här står jag nu, frusen och frustrerad, efter för få timmars sömn och irriterad efter 25 minuters donande för att få appen att funka (tur det inte var en bussbiljett jag skulle lösa) och självklart knappar jag in fel regnr när jag ska skicka SMSet.”

Det är lite oklart om tjänsten WyWallet verkligen är så usel, rent tekniskt och gränssnittsmässigt, att just den förtjänar allt stryk den fått i debatten. (Det finns tjänster och system som kanske är värre.) En hel del av kritiken handlar ju också om operatörernas vilseledande motivering till att man startat tjänsten, liksom idén att sälja vidare personuppgifter till annonsörer, och om usel PR där man skyller på användarna.

Men på sin blogg Ershags eskapader ger utvecklaren Leif Ershag en målande beskrivning av krånglet med WyWallet. Mitt i natten måste han åka till sjukhuset med en svårt sjuk elvamånaders bebis. Mitt i natten Tidigt på morgonen står han på sjukhusets p-plats och försöker fixa parkeringsbiljett för bilen – med WyWallet.

Det är en hård men rättvis bedömning. Han konstaterar till och med om ett av hindren: ”Inte WyWallets fel”.

Men det som fascinerar är just att beskrivningen så tydligt visar hur komplicerad verkligheten är. Hur fel det är att få erbjudanden om tidningsprenumerationer, när man bara snabbt vill betala bilen och komma tillbaka till den sjuka familjen. Hur funkar det när man har två bilar och knappar in fel registreringsnummer? Om man ska hantera ett tekniskt system under stress?

Så kan man förstås förundras över att WyWallet fortsätter att skjuta sig i foten. I kommentarerna till blogginlägget beklagar en representant för bolaget problemen. ”Vi är mycket medvetna om WyWallets nuvarande brister och jobbar hårt på att åtgärda dessa, samtidigt som vi lägger till tjänster och betalningsmöjligheter”.
Leif Ershag replikerar klokt: ”Jag jobbar som utvecklare själv och jag oroas av [att] du skriver ‘…samtidigt som vi lägger till tjänster’. Ni behöver fokusera på att få en fungerande produkt, ni måste laga det ni har, innan ni kan gå vidare och fundera på att lägga till tjänster.”

Kommentarer

2 kommentarer to “Hantera IT-system under stress – exemplet WyWallet”

  1. Leif Ershag
    17 april 2013 @ 20:39

    Hej,

    Roligt att du skrev om mig.

    En liten detalj fel bara, det var alltså på morgonen när den fria parkeringstiden var slut jag stod och gjorde detta och inte mitt i natten.

    Min fru hade flyttat bilen på natten och jag gick ut för att göra detta på morgonen.

    Skönt att man omnämns som användare och inte utvecklare första gången på den här bloggen iaf… ;)

    //Leif

  2. Jonas Söderström
    18 april 2013 @ 3:52

    Tack Leif, rättat det! :)

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera