Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Vad jag inte skriver om i boken

Publicerad 25 augusti 2010 | Inga kommentarer ännu

… en oändlig massa saker, naturligtvis. (För att boken någonsin skulle komma ut, är det nödvändigt att begränsa sig. Björn och Johanna har nedan pekat på en sak jag inte tar upp. )

Det finns ett par specifika saker som definitivt bidrar till en besvärlig digital arbetsmiljö som jag dock utelämnat, och som jag vill kommentera här.

Det första är: många olika inloggningar till olika system. Definitivt en kognitiv belastning, att behöva komma ihåg, och inte minst att komma på nya om systemen också tvingar en att byta stup i kvarten.

Att jag inte tar upp det beror på två saker. Dels är problemet välkänt för alla användare. Mitt syfte har ju varit att visa på problem som många inte tänker på eller reflekterat över. Dels finns det en lösning som även tekniker förstår, och gärna tar sig an för att lösa: så kallad single sign-on, en inloggning för alla system.

Ett annat klagomål som jag inte heller tar upp: för mycket mejl. Också där för att det är ett välkänt problem. (Dock är jag inte alltid så säker på att det verkliga problemet är just det som man tror.) Mer om det kommer i ett annat sammanhang. System-mässigt tycker jag dock att de allra flesta mejlprogram nu för tiden är bra ur användarens synvinkel.

Ett mejlprogram som tidigare drev folk till vansinne var mejlen i Lotus Notes, men till all lycka verkar det inte finnas kvar på särskilt många ställen längre. Det var i alla fall länge sedan jag mötte det.

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera