Hur visuell information kan förbättra vården
Publicerad 1 november 2011 | 2 kommentarer
Här är en bekräftelse, från annat håll, på det vi såg i vår studie och som jag beskrev i ett inlägg i går: hur visuell information är avgörande för patienternas förståelse kring sin hälsa.
I artikeln ovan från Boston Globe, och i videon nedan från CNBC så hör du hur patienterna genomgående säger: Det här är första gången jag verkligen förstår vad doktorn pratar om.
Fastän rubrikerna på dessa klipp fokuserar på iPad, spelar det förstås mindre roll vilken manick man väljer. Det viktiga är presentationen av information. Det behöver uppenbarligen inte heller vara patientens egen magsäck som syns på skärmen: en pedagogisk bild ur en anatomibok fungerar förmodligen bättre än en suddig röntgenbild.
Du hör dem också intyga att det här är en ”disruptive change”. Läkarna har själva köpt sina iPads, och alltså sprungit i cirklar runt de etablerade it-strukturerna. Snabbt och enkelt har man alltså kunnat skapa verklig patientnytta. Det är en enorm kontrast mot hur långsamt det går när man ska jobba med de stora journalsystemen.
Länkar:
For some doctors, the iPad is claiming a key spot next to the stethoscope, Boston.com , 4 april 2011 (Obs: du kan behöva passera en registreringssida för att kunna läsa artikeln.)
CNBC Report on iPads in Healthcare, Division of Clinical Informatics, Harvard Medical Faculty Physicians at BIDMC, Inc
Kommentarer
2 kommentarer to “Hur visuell information kan förbättra vården”
Skriv en kommentar
1 november 2011 @ 16:50
I egenskap av ämnesexpert åt Skolverket har jag funderat mycket på hur en kurs datavisualisering skulle kunna se ut. Antagligen skulle den hamna i ämnet Gränssnittsdesign.
Alla goda idéer tas tacksamt emot.
http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/gymnasieutbildning/2.2954/amnesplaner_och_kurser_for_gymnasieskolan_2011/subject.htm?subjectCode=GR%C3%84
Man kan nå mig på gunther at keryx punkt se
2 november 2011 @ 7:36
Lars, det vore kanon om det kom med!
Om du tittar på filmen i det nya inlägget – http://javlaskitsystem.se/2011/11/tre-sorters-design-i-karlstad/ – så har du där en teoretisk modell för hur man kan undervisa om gränssnitt, uppdelat på de tre faktorerna grafisk design, informationsdesign (vilket skulle inkludera datavisualisering) och interaktionsdesign.
Jag har använt den här strukturen länge, och kan intyga att den fungerar pedagogiskt; den får liksom ett ljus att gå upp för många.
Den gick hem väl också hos lärarna på Karlstad universitet, som tog det som ett nytt sätt att strukturera sina upplägg för kurserna.