Försök inte förnya servicesektorn med industriella IT-system!
Publicerad 6 mars 2012 | Inga kommentarer ännu
Strålande föreläsning av John Seddon om flera viktiga saker, bland annat
- Varför försöken att rationalisera servicesektorn på industriellt vis driver upp kostnader i stället för att minska dem.
- Varför IT driver projekten åt fel håll (mer detaljstyrning).
- Vikten av att studera hur arbetet utförs i verkligheten.
- Vilka mätningar som leder verksamheten fel.
- Lär dig förstå skillanden mellan value demand och failure demand.
Titta på föreläsningen nedan – det är mycket väl investerade 30 minuter. Seddon talar tydlig och lättbegriplig engelska.
Re-thinking IT – John Seddon från Øredev-konferensen via Vimeo.
Uppdatering: Seddons metod tillämpad i Sverige på hemtjänsten: Goda nyheter: så skapar man bättre service, 8 mars 2012.
Kategori: Arbetets innehåll, Relaterat, Video
Taggar: lean > seddon > serviceyrken > systems thinking
Taggar: lean > seddon > serviceyrken > systems thinking
Kommentarer
Skriv en kommentar